©2018 by Joyce van de Langenberg

• Facebook Vintage Stamp
  • Instagram Vintage Stamp

Kajak, kaaiman, slangen, flamingo's en heel veel water: Bigi Pan!

January 23, 2018

Ja! We mochten weer! Op 19 en 20 januari zijn wij op onze tweede trip geweest en de reis ging deze keer naar.... Bigi Pan in het district Nickerie! Bigi Pan is een open stuk water tussen de mangrovebossen. Op dit water staan een aantal 'huisjes' op palen, waar mensen kunnen overnachten. Ook wij hebben daar mogen overnachten in een hangmat!

Op 19 januari vertrokken we 's ochtends vanuit Paramaribo naar het westen van het land. We reden door de districten Wanica, Saramacca, Coronie en uiteindelijk zijn we in Nickerie beland! Na een lekkere lunch zijn we doorgereden naar de centrale markt. Vervolgens zijn we helemaal naar het westen gereden en mochten we met de voetjes in de Atlantische Oceaan! Als we naar links keken, zagen we in de verte het land Guyana liggen. Na lekker uitgewaaid te zijn, reden we weer een stuk terug en hebben we een bootje gepakt naar Bigi Pan. De kreek waar wij doorheen hebben gevaren was ongeveer 8,5 kilometer lang en er was heel veel te zien! Super gaaf en heerlijk genieten! Toen we aankwamen bij ons 'huisje' op het water, was het tijd om te kajakken!! Daarna zijn we in een bootje gesprongen om Rode Ibissen te spotten. Heel veel rode vogeltjes in één bosje bomen. Tegelijkertijd hadden wij de zonsondergang in de rug en dat was ook heel mooi om te zien. Toen we terugkwamen was het bijna donker en hebben we wederom lekker gegeten. Vervolgens heb ik een dekentje gejat en ben ik op een ligbed op de steiger gaan liggen om naar de sterrenhemel te kijken. Wat een sterren! Wat een bijzonder moment!

Na mijn momentje op de steiger was het tijd om onze lange kleding aan te trekken, ons goed in te smeren met DEET en in de boot te stappen. Wij gingen namelijk kaaimannen spotten! De kans op kaaimannen was niet heel groot, omdat het water laag was, maar we gingen een goede poging wagen! Op de heenweg zagen we slangen, krabben en een libelle, maar de kaaimannen lieten zich niet zien. De gidsen benadrukten ondertussen wel dat die kaaimannen er toch echt zaten. "Maar, waar moeten we op letten?" "De ogen vallen op, die zijn knaloranje!" Op de terugweg was het moment daar: Janneke riep dat ze een lampje zag en nadat alle zaklampen en koplampen op één bosje werden gericht, lichtten daar de knaloranje ogen van een kaaiman op! Wat een bizar moment! Helaas schrok de kaaiman ook van ons en is het de gidsen niet gelukt om hem te vangen, maar het was al heel bizar om te weten dat de kaaiman daar echt zat.

Toen we terugkwamen hebben we lekker gebakken banaan gegeten en daarna zijn we in onze hangmatten gaan liggen... En, ik heb heerlijk geslapen! De wekker stond op 06.30 uur, om de zonsopgang te zien. Dit is gelukt! Wederom lagen we op onze ligbedden op de steiger om te genieten van de zonsopgang. Daarna was het tijd voor het ontbijt en vervolgens zijn we (wéér) in het bootje gestapt om flamingo's te spotten. Dit is meer dan gelukt! Het was echt zo mooi en gaaf! Op de terugweg werden we getrakteerd op een modderbad, midden op het water. Toen we in het water stapten, schrok ik me rot. Ik zakte namelijk tot bijna aan mijn knieën in de modder! Het woord 'moddergevecht' viel en niet veel later brak het feest los en vloog de klei letterlijk om mijn oren. Helaas werd ik ook vol geraakt en zit de klei momenteel nog in mijn oren. Maar, we hebben echt gelachen! Eenmaal terug bij onze verblijfplaats hebben we ons even 'gedoucht' en zijn we weer in de boot gesprongen om terug te varen naar de auto. Na een autorit van ongeveer vier uur werden we weer voor onze deur afgezet. Wat een heerlijke dagen op het water!

Na de leuke en positieve reacties op mijn vorige filmpje, heb ik veel verzoekjes gehad voor een volgend filmpje. Ik heb dus ook van deze trip een filmpje gemaakt. Dit filmpje is weer te zien op de pagina 'foto's en filmpjes'!

Over twee dagen gaan we weer op avontuur en vertrekken we wederom naar het binnenland voor maar liefst vier dagen. Op naar Apiapaati!